Čo robiť počas a po pandémii


O tom, že je aktuálne veľmi ťažké byť majiteľom či prevádzkovateľom fitness centra niet žiadnych pochýb. Bez ohľadu na veľkosť priestoru či šírku ponuky služieb ste zo dňa na deň museli zatvoriť a to ohrozuje vaše živobytie. Môžete pociťovať bezradnosť, nervozitu, či skleslosť a ste plní otázok čo ďalej. Ak však sú nejaké príležitosti, oplatí sa ich využiť, alebo aspoň to skúsiť, kým sa znova otvoria dvere vašej posilňovne. Tu je niekoľko tipov, čo zahrnúť do manuálu prežitia fitness centra. 

 

Dôkladné, ale šetrné čistenie priestorov a zariadení

Poriadne vyčistenie a dezinfekcia priestorov je vždy dobrý nápad, ale v „normálnych časoch“ to býva obtiažne. Avšak teraz, keď je vládou nariadené zatvorenie prevádzok, je upratovanie a dezinfekcia pravdepodobne prvou voľbou čo vykonať s vyprázdneným priestorom bez pobehujúcich klientov.

V závislosti od veľkosti plochy i finančných možností je na zváženie, či využiť odborné služby upratovacích firiem s profesionálnym vybavením a čistiacimi chemikáliami. Je dôležité oboznámiť sa, ktoré chemikálie sú vhodné pre čistenie a dezinfekciu povrchov zariadení, zvlášť ich plastových častí, aby nedošlo k ich poškodeniu či neželaným estetickým defektom.  

Očista firmy (možno iná, ako by ste čakali)

Vzhľadom na dlhodobé zatvorenie sa dá upratovanie a dezinfekcia priestoru rozplánovať na dlhšie obdobie do niekoľkých fáz a so zapojením vlastných ľudí. Asi by nedávalo zmysel, platiť zamestnancom 80% na tzv. prekážkach v práci, k tomu príslušné odvody, a okrem toho ešte platiť ďalšie náklady externej firme.

Zamestnanci, i dohodári, by mali cítiť a prejavovať spolupratričnosť k firme, i keď aj pre nich je súčasná situácia nesmierne náročná. Táto kríza je aspoň dobrá na odhaľovanie osobnostných kvalít personálu a ich skutočného postoja voči firme. Tak si prichystajte potrebné čistiace prostriedky, nástroje, navlečte si rukavice a hor sa do dôkladného čistenia, a zároveň sledujte s akou mierou ochoty sa k vám pridajú vaši ľudia. Takáto činnosť nielen prospeje hygienickému stavu vášho fitness centra, ale vie byť aj skvelou psychohygienou pre vás a váš tím počas náročných dní.

Ak pri tom odhalíte plačkov, hejterov či „trávičov studní“ – radšej sa ich zbavte, pretože je malá pravdepodobnosť, že okrem vymenúvania problémov budú navrhovať aj riešenia, alebo sa odhodlane zapajáť do vašich iniciatív a potrebných zmien. Aj toto patrí k očiste vašej firmy. A naopak, dobre si všimajte ťahúňov a podporte ich – budú pre vás dôležití, zvlášť v období po pandémii.

Prečo otvorenie fitiek nebude automatickým vykúpením

Je jasné, že svet po pandémii bude iný ako pred ňou. To platí aj pre fitness sektor. Žiaľ, keď už konečne príde k uvoľneniu opatrení, nebude to automaticky znamenať vykúpenie zo súčasnej biednej situácie. Bude nevyhnutné ďalej zaťať zuby a začať splácať nahromadené dlhy.

Lenže, prieskumy naznačujú (napr. zahraničný ClubIntel Report), že iba 60% z ľudí vo veku menej ako 40 rokov sa vráti do svojho fitka po jeho otvorení. To tiež znamená, že prevádzky pre zabezpečenie svojej rentability budú musieť zvýšiť svoje marketingové úsilie (čo znamená zvýšenie priamych a nepriamych nákladov), aby prilákali nových členov a udržali si tradičných. Budú musieť optimalizovať aj svoje ostatné prevádzkové náklady, vrátane mzdových nákladov (vyžadovať od zamestnancov vyššiu produktivitu a viac činností za rovnakú či menšiu odmenu ako pred pandémiou). 

Preto je tak dôležité identifikovať ťahúňov vo vašom súčasnom tíme. Ak takých ľudí nemáte, budete ich musieť pohľadať. Našťastie trh práce vzhľadom na zhoršenú ekonomickú situáciu už teraz ponúka viac vhodnejších kandidátov pre pracovný pomer či externú spoluprácu ako pred pandémiou, ale vzhľadom na aktuálnu nejasnú situáciu so znovuotvorením prevádzok je potrebné správne načasovať takýto nábor. Budete potrebovať ľudí, ktorí budú ochotní makať viac, k čomu patrí aj ochota naučiť sa nové veci a porozumieť novým trendom. 

Zásadný dôvod prečo je kompletná údržba nevyhnutná Prevádzka bez návštevníkov poskytuje skvelú možnosť preveriť funkčnosť zariadení do najmenšieho detailu. Od podlahy, cez elektrorozvody a vodoinštalácie, po stropné svietidlá a klimatizáciu. Opravu poškodených omietok a vymaľovanie je tiež vhodné zahrnúť do zoznamu. Samozrejme, zvláštnu pozornosť treba venovať fitness zariadeniam, pretože návštevníci by neprijali s pochopením, keby po znovuotvorení našli pokazené mašiny po tak dlhom uzavretí fitka.
Pripravte sa na znovuotvorenie V krajinách, kde fitká neboli uzavreté tak hermeticky a tak dlho ako u nás, sa už prejavila výrazná zmena návykov, očakávaní a preferencií klientov. Prirodzene, na prvom mieste ich zaujíma, ako sú zabezpečené hygienické opatrenia. Prevádzkovatelia ubezpečujú, že ich priestor je bezpečný svojou komunikáciou v online priestore (cez webstránku a sociálne siete) a najmä priamo vo svojich priestoroch cez rôzne piktogramy a ďalšie promo, vrátane prístupu personálu na pľaci, ktorý bol komunikačne vyškolený pre vyžadovanie dodržiavania týchto opatrení od cvičencov, vrátana zvládania konfliktov.

Dosiaľ sa naša vláda, resp. tí čo jej predkladali návrhy opatrení, očividne neinšpirovala najlepšími príkladmi zo zahraničia, a preto je ťažké predvídať s čím prídu. Dá sa predpokladať, že aj po uvoľnení opatrení budú nejakými nariadeniami zasahovať do podnikania fitness prevádzok, napríklad kým populácia nedosiahne určitú mieru vakcinácie. Môže to byť opäť nejaká definícia počtu čvičencov na m2, napriek tomu, že rozloženie zariadení vo fitkách už pred pandémiou malo nižšiu „hustotu zaľudnenia“, ako napr. v MHD či nákupoch v Lidli počas najhorších vrcholov pandémie. Preto sa oplatí integrovať do webstránky fitka jednoduchý rezervačný systém, ktorý tak zabezpečí maximálnu využiteľnosť priestoru aj napriek obmedzeniam.
Aplikujte nové zónovanie

Mnohí zahraniční prevádzkovatelia pristúpili k zmene rozmiestnení zariadení, alebo k stavaniu ľahkých priečok. Objavil sa aj výrazný trend vytvárania individuálnych kardio zón, pre ktoré vymysleli aj príslušné tréningové plány. V zahraničí to funguje výborne.

So zmenou rozmiestení zariadení či zonácie v zahraničných fitness centrách sa často pristúpilo aj k výmene podlahovín. Zvlášť teraz sa darí podlahám PAVIGYM, ktoré sú dlhodobo považované za najlepšie športové podlahy pre svoje excelentné fyzikálno-mechanické vlastnosti, ktoré dosahujú vďaka výrobe z panenskej gumy, ale v pandemickom období sa zvýšil záujem prevádzkovateľov vďaka tomu, že vyhovujú najprísnejším hygienickým a technickým normám (anti-bakteriálnosť, emisie, nízka pórovitosť, údržba, konzistentné materiálové vlastnosti atď) – jednoducho, PAVIGYM sú najhygienickejšie podlahy vo fitness segmente.

Buďte v kontakte s vašimi klientmi

Mnohým vašim klientom vaše fitko chýba tak, ako vášmu fitku chýbajú oni. Buďte s nimi v pravidelnom kontakte, aby ste im ukázali ako vám na nich záleží. Dajte o sebe vedieť prostredníctvom sociálnych sietí, e-mailingu či dokonca osobnejšie cez telefónne čísla, pokiaľ ich máte. Pošlite vašim verným zákazníkom tipy na cvičenie, videotréningy či rady ako sa o seba starať a zostať v pohybe v čase obmedzení. Informujte ich aj o všetkých zmenách a novinkách.

Zavreté fitká priniesli enormný nárast domáceho cvičenia pod vedením trénerov – či už v živom prenose alebo virtuálne tréningy v aplikáciach mobilov a tabletov. Kým pred pandémiou sa „online tréningy“ nedostali ani do prvej dvadsiatky, tak v trendoch 2021 sa umiestnili na prvom mieste (!). Určite by ste preto mali zvážiť poskytovanie tréningov  na diaľku, či už cez živé prenosy alebo videotéku na stiahnutie. Zostať v kontakte so svojimi členmi je nevyhnutné a zvýši to pravdepodobnosť, že sa k vám vrátia po uvoľnení opatrení. 

Nové trendy – digitalizácia a kardio zariadenia

Vo svete výrazne zosilnel fenomén digitalizácie fitness segmentu, predovšetkým v oblasti integrácie nositeľných technológií („wearable technology“ – chytré hodinky, náramky atď.) do tréningov. Tento trend tu bol už pred pandémiou, ale teraz ho táto kríza výrazne posilnila. Čo to z toho ale vyplýva pre fitness centrá?

Digitalizácia nie je módna vlna, ktorá pominie, keď v spoločnosti zaznie, že ísť cvičiť medzi ľudí je bezpečné. Prepojené (on-line) fitness tu zostane a krok s digitálnymi technológiami je pre fitness prevádzky v čoraz konkurenčnejšom segmente mimoriadne dôležitý. Nie, neznamená to, že jednoduchým (a lacnejším) tlačidlovým konzolám kardio zariadení odzvonilo, podobne ako nevymizne ani dôležitosť osobných trénerov priamo na pľaci. 

Znamená to ale, že cvičenci budú uprednostňovať tie prevádzky, ktoré im umožnia pohodlné prepojenie konzol zariadení vo fitku s aplikáciami v ich hodinkách, mobiloch a tabletoch s ktorými sa zžili najmä počas pandémie. Budú chcieť pokračovať v sledovaní svojho progresu v appkách, makať podľa plánu zostaveného pomocou umelej inteligencie, monitorovať tep počas výkonu na mašine, ale aj mimo nej, ako aj hromadu iných vychytávok. Preto tie prevádzky, ktoré dokážu ponúknuť digitálne riešenia ako Life Fitness on Demand na moderných konzolách akou je napríklad Life Fitness SE3HD získajú jednoznačnú konkurenčnú výhodu.

Nové trendy – silové zariadenia Samozrejme, digitalizácia nie je všetko, pretože nedokáže nahradiť samotný tréning. Google naznačuje významný trend v preferenciách silového tréningu – v posledných rokoch významne vzrástlo vyhľadávanie výrazu „glute training“. Tréning sedacieho svalstva pomôže vašim členom vyzerať tak, ako chcú, cítiť sa tak, ako chcú, a podávať požadovaný výkon. Poskytnúť im správne tréningové vybavenie znamená spokojnejších zákazníkov. Na tento trend zareagoval aj Hammer Strength, ktorý 1. apríla 2021 zaradil do svojej ponuky dve nové zariadenia – Hammer Strength Belt Squat a Hammer Strength Glute Drive – čím na svetovom fitness trhu ponúka najkomplexnejší sortiment zariadení pre posilňovanie spodnej časti tela. Prevádzky, ktoré vytvoria takúto komplexnú ponuku pre svojich cvičencov tak určite zvýšia svoju konkurencieschopnosť (celý článok venovaný tejto novinke je TU).
Nové trendy – PRAMA ako úplne nové odvetvie fitness? Vyplatí sa sledovať aj „vychádzajúce hviezdy“. Veľmi dobrým príkladom je PRAMA FITNESS – najnovší a najinovatívnejší tréningový prevádzkový koncept vo fitnes segmente. Za obrovským globálnym úspechom PRAMY je tréning, prepájajúci hudbu, svetlá a senzory do superinteraktívnych a motivačných zážitkov a to bez akýchkoľvek silových či kardio zariadení. Dôležité je to, že PRAMA má pri správnom nastavení úžasnú návratnosť investícií (iba 3-6 mesiacov!) a dokáže osloviť aj cieľové skupiny mimo tradičných návštevníkov fitness centier. Navyše, v kontexte COVID pandémie je PRAMA vďaka získaniu najnáročnejších certifikácií považovaná za najbezpečnejší fitness koncept.
Financie – cash-flow, investície a granty

Obavy súvisiace so stratou príjmu sú obrovské u všetkých zatvorených prevádzok. Žiaľ, v prípade fitnes segmentu sú pri dlhodobo chýbajúcej podpore štátu výrazne obmedzené možnosti. Macošský postoj štátu tiež sekundárne spôsobil to, že oddelenia rizík všetkých finančných inštitúcií sa na fitness prevádzky dívajú ako na vysokorizikové podnikanie a tak stopli všetky druhy úverov a leasingov, či už na existujúce (napr. prekleňovacie úvery, obnova či rozširovanie prevádzky apod.), tak aj na potenciálne nové prevádzky. Je otázne, ako rýchlo po skončení obmedzení (veríme, že príde ten deň) zmenia banky a leasingové spoločnosti rating firiem prevádzkujúcich fitness centrá.

Kým pred pandémiou bolo finančné plánovanie fitness centier relatívne jednoduché, v tomto čase odporúčame čo najskôr vyhľadať odbornú ekonomicko-účtovné poradenstvo. Je možné, že osoba, ktorá dosiaľ účtovne spracúvala pre fitko túto agendu nemá dostatočne široký rozhľad o všetkých možnostiach – je dôležité túto kompetenciu posilniť, pretože môže predstavovať rozdiel medzi prežitím a krachom. 

V súčasnej situácii je najdôležitejší cash-flow. Je dôležité dohodnúť so všetkými dodávateľmi, ale aj daňovým úradom, sociálnou a zdravotnými poisťovňami odklad splátok alebo splátkové kalendáre. Jednou z mála užitočných pandemických opatrení schválených vládou je zmena úroku za meškajúce platby voči štátu z 9% p.a. na 3% p.a.

Tento čas je dôležité využiť na vykonanie prepočtov, vrátane analýz zvýšenia cien (napr. prírastky cez zvýšené ceny vs. úbytok členov kvôli zvýšeným cenám), úprav cien za jednorazové vstupy v prospech permanentiek, zavedenie „peak time“ a „off-peak time“ cenníkov, vytvárania nových balíčkov služieb, či už na existujúce zariadenia fitka, tak aj na nové vybavenie, ktoré by mohlo prilákať ďalších zákazníkov. Sme presvedčení, že selektívne zvýšenie cien sa stretne u zákazníkov s pochopením. Pre prevádzkovateľov je užitočné mať k dispozícii tieto kalkulácie ako podklady na rokovanie s finančnými inštúciami okamžite, keď sa začnú uvoľnovať obmedzenia.

Pre zlepšenie cash-flow ponúknite klientom napríklad možnosť kúpiť si členstvo vopred so zľavou, darčekové poukážky na niekoľko vstupov, možnosť prémiových on-line tréningov za zníženú cenu, školenia či webináre súvisiace s pohybom a životosprávou. Drobné aktivity sa síce môžu zdať ako niečo, čo vašu situáciu nemôže zachrániť, ale každé euro sa môže hodiť. V zahraničí sa osvedčilo vytvorenie stránok "Go Fund Me", na ktorej môžu verní členovia prispieť na svoje fitko. Ukázalo sa, že táto taktika funguje. Ak majú členovia vášho fitka pocit, že sú súčasťou jeho komunity – veľmi pravdepodobne prispejú, či už anonymne alebo neanonymne. Avšak, aj preto je dôležité im ukázať, že napriek ťažkej situácii hľadáte riešenia nielen ako prežiť, ale aj prísť s novinkami – novými službami a zariadeniami.

Prefinancovanie výmeny starých fitness zariadení a iného vybavenia (napr. podláh), či investície do úplne nových zariadení, ktoré rozšíria ponuku prevádzky môže prísť aj zo strany lokálnych samospráv. Dobrým príkladom bol „Grantový Podprogram 4 na podporu investícií do športovej infraštruktúry v hlavnom meste SR Bratislave“. Predpokladáme, že to nebola osamotená lastovička a podobné grantové schémy budú nasledovať – venujte preto pozornosť aj monitoringu grantových možností.

Spojte sily s ďalšími prevádzkovateľmi Slovenská vláda svojou nehorázne dlhou absenciou pomoci jednoznačne poškodila slovenský fitnes segment. Žiaľ, je stále otázne kedy konečne (alebo či vôbec?) po výmene osôb sediacich na stoličke ministerského predsedu so stoličkou ministra financii príde k adekvátnej pomoci. Ak ste prevádzkovateľom fitness centra, tak vám jednoznačne odporúčame, aby sa spojili so zástupcami Únie fitness centier Slovenska a prešli si s nimi aktuálne možnosti.  


Autor:
Martin Onofrej, MBA
CEO
FIT PLUS, spol. s r.o.

Sme v tom s vami – neváhajte nás kontaktovať TU.  

Top
Táto stránka prevádzkovateľa FIT PLUS, spol. s r.o. používa súbory cookie, pomocou ktorých vylepšujeme naše služby. Prečítajte si ďalšie informácie o súboroch cookie a o tom, ako môžete odmietnuť ich použitie. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo vašom prehliadači. Svoj súhlas s využívaním cookies udelíte kliknutím na tlačidlo „Súhlasím“.
Viac informácií